Naši partneri:

Shelby

PRÍBEH  VZNIKU  MUSTANGOV

Carroll SHELBY 11.01.1923 - 10.05.2012

Už neraz a pri rôznych príležitostiach som napísal alebo aj povedal, že pre mňa existujú len dvaja velikáni automobilového športu, ktorý svoje meno a vedomosti investovali do zrodenia automobilovej legendy. V Európe to bol p.ENZO FERRARI  a USA to je práve p.CARROLL SHELBY.  Tento charizmatický chlapík, ktorí kôli jeho zdravotnému stavu musel ukončiť pretekársku kariéru, začal spolupracovať s anglickou spoločnosťou AC Cars a za spolupráce s Fordom vznikla prvá legenda menom COBRA. Písal sa rok 1962 a Shelby stavia prvú Cobru ktorá je zložená z anglického rámu a karosérie od AC a pravého amerického motora V8 od Fordu. Cobra slávila úspechy na rôznych pretekárskych poliach a tak sa Ford po neúspešných rokovaniach o kúpe Ferrari rozhodol poraziť tohto večného konkurenta na pretekárskych tratiach vlastnou zbraňou pod menom Ford GT 40. Úspechy ktoré Shelby so svojimi autami v tom čase zaznamenal, utvrdili spoločnosť Ford ktorá po zahájení výroby legendárneho Mustanga požiadala v roku 1964 p. Shelbyho o pomoc pri tvorbe vysoko výkonného modelu Mustang na platforme Fastback. Bola to odpoveď Fordu na úspechy ktoré v tom čase slávil Chevrolet so svojou Corvette. Zahájením výroby týchto špeciálnych Mustangov v roku 1965 prichádza na svet ďalšia svetová legenda pod označením Mustang SHELBY GT 350 a následne v roku 1967 GT 500.

1965

SHELBY GT-350

Základne poznávacie rysy nového modelu GT 350 je sklolaminátová kapota s nasávacím nosom pre čerstvý chladný vzduch do karburátora, skrátenie výfukových potrubí a ich vyvedenie pred zadné kolesá a neodmysliteľná farebná úprava Wimbledon biela s modrými Le Mans pruhmi. Po boku na prahoch vozidla boli tiež modré pruhy s označením typu úpravy napr. GT 350. Interiér Schelbyho vozov bol obohatený o otáčkomer a tlakomer oleja a bol dodávaný iba v čiernej farbe. Mustangy boli upravované podľa toho na akú činnosť budú používané. Boli vyrobené cestné modeli a samozrejme aj pretekárske špeciály postavené na pre účely okruhov ale aj tzv. Drag Cars.

Toto sú len základne údaje štandardnej GT-350-tky. Športové prevedenia sa samozrejme líšili.

SHELBY GT-350 R

Tento pretekársky model sa líšil od cestného na prvý pohľad. Zmenený predný nárazník, ktorý umožňuje väčší prietok vzduchu do chladiča, absencia zadného nárazníku, pretekárske  kolesá, zabudovanie vnútorného ochranného rámu, zmena polohy tankovacieho hrdla palivovej nádrže boli len vonkajšie znaky takzvanej R-ky odvodenej od slovíčka RACING. Hlavné úpravy sa skrývali pod kapotou a ostatnými plechmi. Upravená bola predná aj zadná náprava, brzdy, spojka, manuálna prevodovka a samozrejme aj motor ktorého výkon bol zvýšený na 350 PS / 5400 rpm. Všetky úpravy nájdete na špecializovaných serveroch.

SHELBY GT-350 drag Cars

Mustangy tohto prevedenia boli vyrábané v roku 1965, 9 kusov a v roku 1966 ďalšie 4 kusy. Boli osadení motorom V8 289 ci. Najlepší čas dosiahnutý na štvrť míle mal hodnotu 12,68 sek a dosiahol ho Gus Zuidema.

1966

SHELBY GT-350

Zmeny modelového ročníku 1966 neboli výrazné ale znalec ich vidí na prvý pohľad. Základným identifikačným prvkom sú malé troj-uholníkové okienka v mieste bývalých žraločích žiabrov umiestnených nad zadnou nápravou.  Ďalším identifikačným prvkom sú nasávače chladiaceho vzduchu k zadným brzdám, kolesá z ľahkých zliatin typ American Racing TORQ THURST D. Nakoľko aj vo fabrickom model bol zmenený prístrojový panel musel aj Shelby nahradiť konzolu s dvoma prídavnými prístrojmi za jeden samostatne stojaci otáčkomer. Modelový rok 1966 bolo možné zakúpiť už vo viacerých farbách. Klasická Wimbledon biela, Guardsman modrá, Candyapple červená, Sapphire modrá, Ivy zelená a Raven čierna. Le Mans pruhy boli v tomto modelovom roku vo farbe modrej, bielej a v prípade Hertzu aj zlaté. Interiér ostal tak ako v roku 1965 iba čierny.

SHELBY GT-350 H

Verzia GT-350 H bolo prevedenie pre americkú požičovňu automobilov HERTZ Corporation. Boli to plnohodnotné cestné verzie GT-350. Tieto autá boli prevažne osadené troj-stupňovou automatickou prevodovkou.

Celá história okolo tzv. Hertza sa začala v októbri 1965. 26.10. 1965 si zástupcovia tejto spoločnosti prevzali prototyp auta na testovacie jazdy a už 02.11. toho istého roku spoločnosť Hertz objednala dodávku 1000 kusov tohto vozidla. Do konca roku 1965 bolo dodaných 100 vozov v čiernej farbe so zlatými Le Mans pruhmi. Ostatné autá boli dodané v priebehu roka 1966. Približne 800 kusov Hertz Mustangov bolo v čiernej farbe zo zlatými pruhmi a ostatných 200 kusov bolo dodaných v štandardných Shebyho farbách pre rok 1966 avšak všetky autá mali zlaté Le Mans pruhy.  Autá pre požičovňu Hertz boli posadené na 14 palcové kolesá Magnum 500 a obuté pneumatikami Goodyear. 900 kusov týchto automobilov malo automatickú prevodovku.

Len pre zaujímavosť, Shelby predával tieto vozidlá Hertzu za 3 547,-USD, za príplatok 45,45 USD boli do aut do montovávané autorádia. 

SHELBY GT-350 Convertible

V tomto roku bolo vyrobených aj šesť kusov GT-350 v prevedení Convertible. Zaujímavosťou je, že každý jeden kus bol v inej farbe. Interiér bol opäť v čiernom vyhotovení a v základnej výbave modelu bola aj klimatizácia. Všetky ostané úpravy boli identické s cestnou verziou fasbacku GT-350. 

SHELBY GT-350 R

Racing verzia exteriéru Mustangu pre rok 1966 sa veľmi od 65-ky nelíšila. Vychádzala z cestovnej verzie a spočívala v zámene žraločích žiabrov za troj-uholníkove okienko, nasávače vzduchu k zadným brzdám a opäť to podstatné bolo upravené pod sklolaminátovou kapotou a ostatnými plechmi. Niektoré pretekárske teamy nahradzovali okienka jednoduchým plechovým prekrytím, čím sa ušetrila váha a vznikol ďalší priestor na reklamu. V tomto roku boli vyrobené len dva prototypy.

SHELBY GT-350 S paxton supercharger

Tento pretekársky špeciál bol identický s verziou GT-350 R, ale za príplatok 670,- USD vám Shelby domontoval Paxton/Cobra supercharger. Takto vyladených 350-tiek bolo vyrobených až 11 kusov. Musím sa priznať, že ma zaujímalo o koľko bol zvýšený výkon tejto S-kovej verzie od klasickej 350-tky, ale našiel som len suchú konštatáciu na www.classicdreamcars.com že predajcovia mali kupujúceho informovať, že výkon vzrastie o 46%.

SHELBY GT-350 Coupe Trans-Am

Séria pretekov Trans-Am bola v USA veľmi populárna a tak aj Shelby pripravil do tejto série auto do skupiny 2. vychádzal zo sériového GT Coupe s povolenými úpravami. Na vozidle zreteľné vidieť okrasné poznávacie Mustang doplnky a aj nárazníky ktoré boli súčasťou sériového modelu. Interiér sa v podstate od serioveho modelu tiež nelíšil. Do vozidla bol zabudovaný ochranný rám, sedadlo šoféra dostalo štvor-bodový bezpečnostný pás a samozrejme v kokpite nesmel chýbať hasiaci prístroj. Zaujímavým prvkom bolo osvetlenie štartového čísla na dverách. Shelbyho Mustangy skupiny 2 v tomto roku vyhrali pre Ford päť zo sedem profesionálnych závodov.

1967

SHELBY GT-350

Modelový rok 1967 prináša Mustangu výraznejší face lift. Auto narástlo do dĺžky, čím vznikol priestor na inštaláciu väčšieho motora. Na prvý pohľad je vidieť zmenu sklolaminátovej kapoty s dvomi nasávacími nosmi čerstvého studeného vzduchu ku karburátorom, pribudli ďalšie dva nasávacie nosi na mieste predošlých žraločích žiabrov a boli aj prepracované nasávače k zadným brzdám. Ďalším výrazným poznávacím prvkom sú dva 7“ prídavne reflektory umiestnené najprv v strede za prednou mriežkou chladiča čo sa však časom zmenilo a reflektory boli vytiahnuté do tejto mriežky. Táto Shelby modelová rada opúšťa typické zvyslé trojdielne koncové svetlá a bola osadená novými zadnými svetlami z modelu Mercury Couguar. Pod kapotu jak som už spomínal Shelby začína montovať orem už zabehnutej 289-tky výkonnejší „ Big Block“ 428 a auto dostáva nové označenie GT-500. Rok 1967 prínáša so sebou aj nové farby Bronze Metalic, Dark Blue, Raven Black, Wimbledon white, Dark Moss Green, Metalic gray, Lime Gold, Britany Blue, Candyapple Red a Acapulco Blue. Označovanie jednotlivých modelov ostalo nezmerné a tak aj v tomto roku vidíme na Shelbyho autách nad prahmi farebné pruhy s nápisom GT-350 alebo GT-500. Pozdĺžne Le Mans pruhy sa používali aj v tomto roku ale už nie na všetkých vozidlách. Aj interiér aj keď bol prevažne čierny nájdeme v niektorých v inom farebnom prevedení.

SHELBY GT-500

GT-500-vka sa od 350-tky vizuálne vôbec nelíšila. Jediným poznávacím prvkom bol nápis na prahu vozidla avšak koncom tohto roku sa Shelby rozhodol autá od seba odlíšiť a na 500-vke stredné reflektory roztiahol na kraj mriežky chladiča. Ako som už spomínal toto auto bolo osadené motorom V8 428 ci s dvojitým karburátorom Holley 600cfm. Auto s týmto motorom potom dosahovalo výkon 355 hp/6000 rpm.

1968

SHELBY GT-350

Rok 1968 priniesol niekoľko výrazných zmien. Na prvý pohľad viditeľná zmena bola v prednej časti vozidla. Boli prepracované predné časti blatníkov, kompletná maska chladiča s reflektormi ktoré zmenili svoj tvar na obdĺžnikové a samozrejme sklolaminátová kapota, ktorá už nesiaha až k maske chladiča ale len po držiak chladiča a pre Shelbyho typické nasávače vzduchu sa posunuli výrazne dopredu. Veľmi podstatnou vecou je, že z auta boli odstránené všetky znaky FORD a boli nahradené nápismi SHELBY jak vpredu tak aj vzadu. Autá sa dodávali vo farbách ako model 67 plus Highland Green, Fleet Yellow a Gold Metallic. Označovanie modelov ostalo aj v tomto roku v tzv.GT bočných pruhoch a Le Mans pruhy už neboli na všetkých vozidlách. Do 350-tky sa montovali motory o objeme 302-4V ci V8 J code o výkone 250 hp. Do vozidiel sa montovala automatická prevodovka C4. V tomto roku sa Shelbymu opäť podarilo podpísať kontrakt na dodávku aut pre auto požičovňu Hertz Corporation. Nešlo o tak veľký kontrakt ako v roku 65 ale 226 kusov 68-čiek určite amerických a európskych zákazníkov tejto spoločnosti potešilo. Shelby dodal Hertzu 224 kusov GT-350 a dva kusy GT-500.

 SHELBY GT-500

GT-500-tovka sa od 350-tky opticky prakticky nelíšila. Identifikácia bola možná len podľa nápisu v GT pruhoch, ale pod kapotou sa toho zmenilo veľa. Do vozidla bol osadený tzv. Big Block V8 428 ci s karburátorom Holley s 715 cfm o výkone 335 hp čo bol predpoklad na vznik tej správnej legendy menom „King of the Road“ Do vozidiel sa montovala automatická prevodovka C6.

 King of the Road

SHELBY GT-500 KR

Model KR sa od klasickej GT-500 líšil minimálne, bol osadený tak tiež motorom V8 428 ci avšak boli použitý tvar piestov z motoru FE 427 ci. Na motor bol montovaný kompresor stlačeného vzduchu, dva švor komorové karburátory Holley 735 cfm a sanie Cobra Jet. Takto pripravený motor potom disponoval výkonom 400 hp/5600rpm a krútiaci moment mal hodnotu 569,4 Nm/3200 rpm. V aute sa používala troj stupňová automatická prevodovka alebo štvor stupňová manuálna prevodovka.

Všetky karosárske typy Convertible vychádzajú z fastbackov a ich úpravy sú identické. Zaujímavosťou je tuhý ochranný rám ktorý sa u bežného Mustangu 68 nenachádzadza.

1969-1970

Shelby GT-350

 

Modelový rok 1969 bo rokom veľkých zmien. Shelbyho Mustangy sa začali úplne odlišovať od sériových vozov a to nie len pod kapotou, ale aj karosériou. Bola prepracovaná celá predná časť auta, čím vznikol klinovitý tvar a karoséria dostala označenie SportsRoof. Z prednej sklolaminátovej kapoty boli odstránené pre Shelbyho autá tak typycké nasávacie nosý a boli nahradené tzv. NACA otvormi ktoré boli prevzaté zo závodného špeciálu Ford GT 40 na ktorého vývoji sa Shelby spolupracoval. Novinkou boli ďalšie nasávacie otvory ktoré sa objavili na predných blatníkoch pred kolesami. Úlohou týchto otvorov bol prívod chladného vzduchu k predným brzdám. V zadnej časti vozidla pre zmenu bola odstránený jeden z dvoch nasávacích otvorov. Klasické označenie modelu v tzv. GT pruhoch bolo tiež zmenené a to tak, že pruhy boli posunuté do prostriedku dverí a nápis sa posunul na predný blatník pred nasávací otvor. Do auta sa montovali  motory o objemu 351 ci a výkonu 290 hp.V tomto roku sa Shelbymu opäť podarilo podpísať kontrakt so spoločnosťou Hertz Corporation a dodal im 152 kusov GT-350 H vo svetlomodrej farbe.

Cena GT-350 SpotrsRoof bo stanovená bez špeciálnych doplnkov na hodnotu  4,434,-USD

SHELBY GT-500

Model GT-500 sa od 350-tky exteriérovo odlišoval len nápisom na prednom blatníku. Zmeny boli viditeľné až pod kapotou. Motor 428 ci v spolupráci s kompresorom stlačeného vzduchu, štvor-komorovým karburátorom Holley 735 cfm s náporovým saním Cobra Jet dával výkon 335 hp/5200 rpm a krútiaci moment 596,6 Nm/3400 rpm. Tento výkon sa prenášal na cestu pomocou štvor stupňovej manuálnej alebo troj stupňovej automatickej prevodovky. Interier sa dodával vo viacerich farebných odtieňoch a palubovka bola vykladaná drevom. Cena GT-500 SpotrsRoof bo stanovená bez špeciálnych doplnkov na hodnotu 4,709,-USD.

Verzia GT-350/500 Convertible priamo vychádzala zo základného SportsRoofu. Motorové jednotky boli identické a aj výkonové parametre sa nemenili. Rovnako ako u predošlého modelu auto je zosilnené pevným ochranným rámom.

Cena GT-350 Convertible bola stanovená bez špeciálnych doplnkov na hodnotu 4,753,-USD a cena GT-500 Convertible na hodnotu 5,027,-USD.

http://www.youtube.com/watch?v=VDY0VraByWs

Shelby GT-500 Convertible – fotografia z dražby osobného vozidla Carolla Shelbyho. Predané za 675 000,-USD. 20.01.2008 o 1:52 am Barrett-Jackson.

Rok 1970 bol posledným rokom oficiálnej spolupráce Fordu s Carrollom Shelbym. Išlo o jednostrannú výpoveď tejto spolupráce zo strany Fordu.

2007

Píše sa rok 2005 a v New Yorku prebieha motor show. Ford, SVT a Carroll Shelby oznámujú novú spoluprácu. Je to chvíľa na ktorú čaká široká verejnosť. Oznamujú, že sa pripravuje nová vlajková loď Mustangu  SHELBY Cobra GT-500. Uvedenie tohto modelu je plánované na rok 2007.

SHELBY Cobra GT-500

Toto GT-čko je stelesnením toho čo Ford v spolupráci so Shelbym chcel dosiahnuť. Ideálny čas keď sa Ford vrátil k retro tvaru karosérie, čim podtrhol a zvýraznil nadčasové krivky navrhnuté v 60.tých rokoch. Auto má okamžitý úspech a k spolupráci Forda a Shelbyho sa pripája aj ich dobrý známi spoločnosť Hertz Corporation ďalšou objednávkou na GT-500 H. Predná časť vozidla je od sériového Gt-čka mierne zmenená. Úpravou kapoty, predného nárazníka s výrazne upravenou maskou a teda aj prednými svetlami auto dosahuje veľmi agresívny vzhľad. Zadná časť vozidla je tiež mierne upravená pomerne vkusným spojlerom ktorý len podtrhuje ambície tohto jedinca. Na auto sa montujú aj špeciálne 17“ disky z ľahkých zliatin a samozrejme to hlavné, farebná úprava vozidla jednoznačne podtrhuje príslušnosť k ostrej skupinke menom Mustang Shelby GT-500. Le Mans pruhy pozdĺž celého auta a GT pruhy s označením na prahoch vozidla dokonali ten správny pocit, že zákazník ktorý sa pre toto auto rozhodne, jazdí v niečom výnimočnom.

SHELBY GT-500 H

Ako základ auta poslúžili Mustang GT, tu je však výkon motora zvýšený o 25 koní a krútiaci moment má hodnotu 447 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchli približne za 5 sekúnd. GT-H dostalo aj nový športový výfuk, podvozok sa znížil a dostal tuhšiu konštrukciu, na bokoch pribudli nasávacie otvory, čelná maska dostala agresívnejšiu vizáž a všetko zakončujú 17palcové kolesá z ľahkých zliatin.

Podľa slov Amyna Boylana, prezidenta Shelby Automobiles Inc., bolo navrhovanie nového modelu nesmierne náročné. Pre autopožičovňu bude vyrobených asi 500 kusov, ktoré budú prechádzať náročnými úlohami. Pretože každý zákazník očakáva od Mustangu nezabudnuteľný  zážitok, vynikajúce jazdné vlastnosti a po pri tom sa dá očakávať, že sa k nemu nebudú správať veľmi priateľsky, keďže to nie je ich vlastné auto (myslím, že to všetci dobre poznáme). Práve preto bolo ťažké spojiť vzrušujúcu jazdu so spoľahlivosťou, účelnosťou a kvalitným vypracovaním.

2008

SHELBY GT-500 KR

Píše sa rok 2008 a je tu opäť motor show v New Yorku kde Ford v spolupráci so Shelbym predzstavujú nového Ford Shelby GT-500 KR  „King of the Road“. Ide o limitovanú sériu Mustangov ktoré sú osadené V8  5.4L preplňovaným motorom o výkone 540 hp, upravená je zadná náprava, výfukový sysrém a nasávanie vzduchu. Karoséria je doplnená dielmi z uhlíkových kompozitov. Auto je posadené na nové 18“ kolesá a farebná úprava s Le Mans a GT pruhmi už len doplňuje agresívny vzhlad tohto auta.

SHELBY GT-500 Super Snake

Ford SHELBY F150 Super Snake

2010

GT-500 Super Snake

V roku 1967, Carroll Shelby zostojil „Super Snake“ s výkonnou hnacou jednotkou obsahu 427 ci. Pre Mel Bruns Ford.  Osobne ho šiel na skúšobnú dráhu Goodyear otestovať. Tu dosiahol najvyššiu rýchlosť 170 mph.

V roku 2010 pokračuje v  úprave GT500 do ktorého navrhol špeciálny balíček Shelby GT500 Super Snake. Upgrade obsahuje niekoľko možností výkonu až po 750 HP, elegantný vzhľad a množstvo ďalších vylepšení. Samozrejme v limitovanej sérii. Najvyššia úprava modelovej rady GT500 na Super Snake Vás vyšla na 36500 USD. Shelby do nej zakomponoval výkonnejší supercharger Whipple, novú kapotu, 20 palcové kolesá, 3,73:1 diferenciál, 6 piestové kotúčové brzdy a mnoho ďalších komponentov.

2011

SHELBY GT-500 Convertible

GT-500 Super Snake

SHELBY GTS

Roky 2011 a 2012 obohatil Shelby Mustangy modelovými radami Shelby 1000, Shelby GT350,  Super Sanke a Shelby GTS. Limitovaná séria Shelby 1000 bola vyhotovená v dvoch verziách a zákazník si musel doplatiť úctihodných 155 000 USD pokiaľ ju chcel vlastniť. Touto verziu chcel Shelby osláviť 50te výročie existencie spoločnosti.

SHELBY 1000

SHELBY GT-350

Geniálny návrat série GT350 z roku 1965 s balíkom vylepšení a v celkovej hodnote 34 000 USD bol naplánovaný na rok 2012.
Okrem iného obsahoval opäť Whipple supercharger 19 palcové kolesá a hlavne exkluzívny dizajn pripomínajúci model z roku 1965.

2013

V rokoch 2013 a 2014 i naďalej pokračuje výroba modelu Shelby GTS, Shelby 1000, Shelby Super snake. Shelby však pridáva iné modely značky Ford ako Raptor či Focus.

SHELBY F-150 RAPTOR

SHELBY FORD FOCUS

Shelby GT500 Super Snake 50th Anniversary Edition

ZDROJ: Shelby Mustang Tom Corcoran, Shelby Mustang Randy Leffingwell, internet

E-shop Košík a objednávka

Novinky

Najbližšie výjazdy:

  • 13.12.2017 - stretnutie na Vianočných trhoch
  • 10.1.2018 - Pizza stretnutie v reštaurácii „U DEDA„ o 18:00 hod. BA Ružinov, SK
  • 7.2.2018 - Pizza stretnutie v reštaurácii „U DEDA„ o 18:00 hod. BA Ružinov, SK

Newsletter

    FUNHOUSE Rock Division ALLIANZ Power monsterenergy Rádio Express Veterán.sk gt40